Livet på Kungsholmens Gymnasium

Jag måste erkänna att jag är riktigt dålig. För flera veckor sedan skrev jag ett inlägg, som sedan blev kommenterat av någon som undrade hur det är att gå på International Section på KG - eftersom hon nämligen funderade på att söka till just linjen som jag för tillfället går (det vill säga samhälle på engelska). Jag har då haft väldigt mycket saker att göra och ännu mer att tänka på så jag måste medge att jag... Helt enkelt glömt bort att skriva ett svar till denna kommentar. Och nu har det gått så lång tid att jag inte ens vet om hon som undrade läser här längre. Men jag tänkte att jag skulle ge det ett försök i alla fall.

För att svara på lite praktiska frågor: vi som går Social Science på KIS (Kungsholmen's International Section) läser alla våra kurser på engelska - förutom Svenska A, B och C förstås. Vi använder nästan alltid engelskt studiematerial men ibland kan vissa filmer eller texter vara på svenska - även om de flesta lärare försöker undvika detta. Sen på vissa valbara kurser som t.ex. språk, kan det vara så få som väljer den kursen, att man slår ihop svenska och engelska klassen. Hur dessa lärare löser det här med språk kan variera. Jag läser för tillfället Matte D med en ihopslagen klass och jag läser utifrån den svenska matteboken, men det finns även engelskt material och våra genomgångar är på båda språken, även om jag tror att svenska dominerar. Men förra året läste jag Miljökunskap och även om det också var en ihopslagen klass var engelska det dominerande språket. Det varierar.

Jag kan börja med att säga att Kungsholmens Gymnasium är en stor skola. Vi har minst 11 klasser i varje årskurs som har ungefär 32 elever i varje klass. Över tusen elever, alltså. Det har ju sina för- och nackdelar, men eftersom jag är en otroligt social person ser jag mest fördelarna. Men det får man ju bestämma själv. Vissa vill inte alls gå på en stor skola.

Jag älskar KG, och därför kan jag helt ärligt säga följande - om någon funderar på att gå på KIS rekommenderar jag det starkt. Det är en helt underbar skola som ligger i en vacker byggnad och rent miljömässigt finns det väldigt lite att klaga på. Det är stort och luftigt och livligt (förutom när alla har lektion...). Även om vi kanske har lite små skåp, och lite trånga skåprum, och lite få datorer - men det är liksom en sådan liten detalj jämfört med allt som är bra.
Rent akademiskt, då. Som på vilken skola som helst finns det jättebra lärare och så finns det... Mindre bra lärare. Men de flesta lärare som jobbar på KIS Social Science är riktigt bra och jag är i största allmänhet nöjd med de som jag har. De är trevliga att prata med, jag kan snacka med alla mina lärare; även om jag självklart står vissa närmare än andra. Jag inser att det går ett rykte om att man måste plugga hela tiden när man går på KG - jag tycker själv inte att det är överdrivet mycket jämfört med andra skolor, men jovisst, det kan vara stressigt ibland. Men jag tror att det är stressigt ibland oavsett vilken skola man går på.
Stämningen på skolan är... Fri. Det finns väldigt få stereotypiska grupperingar, alla är lite kompisar med alla även om det självklart finns olika sociala kretsar; det finns det ju också alltid. Men om det är något jag skulle säga är det bästa med KG skulle det nog vara just folket. Folket på KG är störtsköna, det är så stilblandat och multikulti med körare, svenska naturare och sammare, engelska naturare och sammare... Jag rekommenderar att bli kompis med folk ifrån alla möjliga olika klasser. Jag har bästa vänner som går natur/kör och jag själv går engelsk sam, liksom. Och det har givit mig väldigt mycket.
En sak som helt klart är en fördel med KG är det aktiva sociala livet. Vi har först och främst jättemånga föreningar på skolan, allt ifrån ganska seriösa sådana som Amnesty, till politiska som MSU, till intresseinriktade som konstföreningen och till helt random föreningar som jag egentligen inte vet vad de går ut på. Jag är aktiv inom minst tre stycken och jag tycker det är jätteroligt att det finns den möjligheten - jag har träffat hur många sköna människor som helst tack vare just föreningar. Vi har även en Elevkår som spelar stor roll på vår skola och som organiserar många sociala tillställningar under året; Karnivalen, Insparksfesten osv.
Om man går KIS, som jag, har vi även en del roliga projekt som är anknytna till skolarbetet. Det typiska exemplet är Shakespeare Day och Drama Day. Det går kort sagt ut på ett en klass sätter upp en pjäs och även om det är mycket jobb så är det alltid väldigt roligt. Visst, man vill döda varandra dagarna innan föreställningen, men man har ändå kul i slutändan. Några av mina bästa minnen ifrån KG är ifrån någon av de dagarna - snacka om att skratta så mycket att man gråter!

Märks det att jag älskar min skola?

Men ja, nackdelar då... Det är ju trots allt en "prestigeskola", så betygshetsen är något enorm och väldigt påtaglig, något som till och med lärarna är medvetna om. Dessutom är organisationen och informationen är inte alltid den bästa och i allmänhet kan det bli lite smått kaos ibland på grund av detta. Och för att inte nämna maten. Maten är... Maten. Men ja, det är väl det som är de stora nackdelarna med att gå på KG, och ni ser ju hur lång den här paragrafen är jämfört med den förra.

Kort sagt: börja på Kungsholmen! Det är så värt det!

Sincerely Yours,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0